bagkost-logo-2024
Overskrift:

Rektor Jimmy Burnett Nielsen: Vi er ikke en pølsefabrik

Billede:
JB altinget
Dato:
17-06-2021
Kort tekst:
De private gymnasier er ikke pølsefabrikker. Vi er små værdibårne skoler, der som små specialforretninger har værdier og holdninger på hylderne
Tekst:

Jeg mistede mit gode humør forleden dag, da der blev lavet en aftale om hvordan gymnasieelever skal fordeles i fremtiden.


Det er bekymrende, at man nu vil begrænse antallet af elever på private gymnasier. Man frygter, at indgrebet på de offentlige gymnasier vil udløse en styrtblødning af elever væk fra de offentlige gymnasier og gøre de private gymnasier ekstra populære.


Egentlig burde man blive smigret over at blive tiltroet evnen til at tiltrække så mange elever. Det gør vi ikke, og det er heller ikke meningen.

De private gymnasier er ikke pølsefabrikker. Vi er små værdibårne skoler, der som små specialforretninger har værdier og holdninger på hylderne. Vi ønsker ikke at blive kæmpemarkeder, hvor værdierne udtyndes til tynd pølsefars.


Vores gymnasieafdeling i Bagsværd er en sådan specialforretning med kun 250 elever. Det svarer til omkring halvdelen af en årgang på et stort offentligt gymnasium. Jeg synes, at frygten er ubegrundet. Til gengæld er det vigtigt, at der er værdibårne gymnasier som vores i Danmark.

Bagsværd Kostskole og Gymnasium er en skole i grænselandet mellem civilsamfundet og staten. Mellem borgernes værdier og drømme - og statens overordnede struktur for hele samfundet. Værdierne er vores drivmiddel, og de er den luft vi indånder hver dag.


Vores elever skal kunne vælge deres egen fremtid


Vores skole er så værdibåren, at vi har valgt at være både grundskole og gymnasium. Meget få skoler i Danmark har valgt netop denne struktur. I Danmark er der generelt vandtætte skotter mellem de to skoleformer.


Når man har valgt at være en skole for de 5 til de 19-årige - fra dem, der lige så godt kunne gå i børnehave, til dem der lige så godt kunne være på vej til Afghanistan i uniform - vælger man som værdi at se forløbet som en helhed. Sådan ser man generelt ikke grundskole og ungdomsuddannelser i Danmark. Tænk hvis de to sektorer begyndte at arbejde sammen. Hos os vover vi den påstand, at skelnen mellem grundskole og gymnasium på flere måder er kunstig. En kættersk tanke.  Et enkelt argument herfor dog.


I dag bliver unge mennesker unge, før de starter på en ungdomsuddannelse - de søger en mening med tilværelsen på et langt tidligere tidspunkt end deres bedsteforældre gjorde. Dette betyder, at man i starten af udskolingen (7. klasse) har elever med forskellige syn på det videre skoleforløb. En elevgruppe glæder sig til at gøre grundskolen færdig for derefter at starte i gymnasiet eller en anden ungdomsuddannelse; en anden elevgruppe har allerede besluttet sig for at gymnasiet er målet og ser 8. of 9. klasse som bare to år mere af det samme. Vi laver skole for begge grupper af elever.

Ud fra værdien om at vores elever skal kunne vælge deres egen fremtid, giver vi sidstnævnt elevgruppe mulighed for – så at sige - at starte gymnasiet allerede i 8. klasse i det vi kalder vores 5-årige gymnasieforløb. 9. klasses eksamen bliver derved en terminsprøve på vej mod studentereksamen. Lærere i grundskolen og gymnasiet arbejder dagligt sammen om eleverne. Vi har gymnasielærere der møder eleverne allerede i de to år i grundskolen, og vi har grundskolelærere der følger eleverne med over i gymnasiet. Dette udgør i sandhed et fagligt, didaktisk og pædagogisk laboratorium, der udvikler alle - elever, lærere og hele skolen.


Men pointen er, at det er båret af værdien, at vores elever skal kunne vælge deres egen fremtid, og hvis de har en passion i udskolingen som rækker ind i ungdomsuddannelserne, ja, så lad dem da komme i gang. Vi har valgt at fokusere på tre linjer: global-linjen, digital-linjen og biotek-linjen. Vi har tilladt os at kalde dette for Bagsværd-modellen.


Vores værdier påvirker den måde vi organiserer os på. Ja, vi har både grundskole og gymnasium under samme tag, og vi ser de to som en helhed. Vores værdier udlevet på vores måde, er vores supplement til et danske uddannelsessystem. Vi er små nicheskoler drevet af vores værdier. Vi er civilsamfundets bud på det at lave skole, præcis som foreninger og sportsklubber er en del af civilsamfundet. Vi er for små til at udgøre en fare for de offentlige gymnasier, men sammen med dem udgør vi den danske gymnasieskole.


Regeringens aftale kan komme til at få ganske omfattende konsekvenser, som jeg tror de færreste i dag er klar over. F.eks. vil det kræve, at vi gentænker vores fysiske rammer – og det vil være rigtig fornuftigt, hvis partier genovervejer om de vitterligt er på vej ud ad det rette spor.


Jimmy Burnett Nielsen

Rektor

Galleri: