KVALITET PÅ BK
På BK arbejder vi målrettet med kvaliteten af vores gymnasietilbud gennem en veludviklet evalueringspraksis. Praksis er opsummeret i skolens selvevalueringsplan som revideres årligt på baggrund af den af bestyrelsen besluttede opfølgningsplan. Læs tidligere års opfølgningsplaner her.
Selvevalueringsplanen omfatter indsamling af statistik og nøgletal og BK´s tre niveauer for evaluering:
EVALUERINGSNIVEAUER
1. SKOLEEVALUERING
Skolen foretager løbende evalueringer af skolearrangementer, undervisningsstruktur, indsatsområder, efteruddannelse og trivsel blandt eleverne. Læs mere om evaluering på skoleplan nedenfor.
2. UNDERVISNINGSEVALUERING
Lærerne foretager løbende evaluering af undervisningen, både den enkeltfaglige og den tværfaglige undervisning – enten mundtlig eller skriftlig. Typisk sker dette ved afslutning af et forløb, op til lærernes medarbejderudviklingssamtaler og i slutningen af et undervisningsår.
Læs mere om vores undervisningsevaluering på BK her
3. ELEVEVALUERING
Elevernes faglige progression bliver løbende evalueret og støttet på to måder:
Summativ evaluering
Der gives standpunktskarakter to gange i løbet af året (typisk i november og marts), dertil kommer årskarakter ved årets afslutning.
Formativ evaluering
Skolen er i gang med at øge fokus på den løbende formative evaluering, således at eleven undervejs får hjælp til at forbedre sit standpunkt.
Læs mere om vores evaluering af elever her
STATISTIK OG NØGLETAL
Skolen samarbejder med UU-vejleder som holder skolen orienteret om mønstre for overgang til videregående uddannelser og anden uddannelsesstatistik for studenter fra SKOLEEVALUERINGER:
Herudover indsamles data for karaktergennemsnit, løfteevne, overgangsfrekvens og fraværstal. Læs mere her.
ELEVTRIVSELSUNDERSØGELSE OG UNDERVISNINGSMILJØVURDERING
Hvert år gennemføres elevtrivselsmålinger som drøftes i elevrådet, i lærerkollegiet og i ledelsen. Konklusionerne fremlægges for bestyrelsen og indgår i gymnasiets opfølgningsplan.
Se de seneste resultater på uddannelsesstatistik.dk her:
Undervisningsmiljøet på BK afdækkes primært i et samarbejde mellem elevråd, AMR og ledelsen.
Da gymnasiet og grundskole deler lokaler er undersøgelsen fra gymnasiet kombineret i en skoleundersøgelse af undervisningsmiljøet.
Læs den seneste vurdering her.
ANTIMOBBEPOLITIK
Læs skolens politik på området her
DIGITAL PROGRESSIONSPLAN
Skolen har udarbejdet en digital progressionsplan for gymnasiet som en del af skolens overordnede satsning på at øge elevernes digitale kompetencer. Progressionsplanen fastlægger rammerne for hvordan vi på BK arbejder med begrebet digital dannelse. Strategien er udarbejdet ud fra EVA´s fire digitale kompetencer som har været lagt til grund for hvordan de enkelte fags lærerplaner udfolder digital dannelse.
- Informationskompetence
- IT-operationelle kompetence
- Deltagelseskompetence
- Produktive kompetence
Progressionsplanen beskriver hvordan de digitale kompetencer tænkes tilegnet gennem et gymnasieforløb på BK.
Læs progressionsplanen her
SKOLENS STRATEGISKE ARBEJDE MED EVALUERING
Skolen har følgende årlige fokuspunkter:
22/22
Mindre fravær – på BK kommer vi i skole
Koordinering af det skriftlige arbejde
BK i fritiden – fokus på BKs klubber
Trivsel i en corona-tid
Øget forældresamarbejde
20/21
Bedre virtuel undervisning
Koordinering af det skriftlige arbejde
Udrulning af det nye klasseteamsamarbejde
BK's foreninger i højsæde
Udrulning af det opdaterede kvalitetssystem.
19/20
Værktøjer til støtte for den enkelte lærers praksis i forhold til formativ evaluering tages i brug.
Fokus på digital dannelse og kompetence
Fokus på gymnasiereformens krav til SRP
Fokus på at nedbringe fravær.
Indsats for fagligt svage
Koordinering af skriftligt arbejde.