Freya på ERASMUS kursus

Let’s Grow Erasmus+ kursus i G.R.O.W. (Gardening, Reflection, Outdoors, Well-being)
Den 13. til den 21. september var jeg på en international Erasmus+ ungdomsudveksling i landsbyerne Kovk og Kranj i Slovenien. I de naturskønne omgivelser havde vi daglige aktiviteter med hovedfokus på mad, ernæring og motion.
Det er et fokusområde, som jeg interesserer mig rigtig meget for og som jeg ville ønske, at jeg vidste endnu mere om. Det ser ud til, at der er en begrænset viden om kost og helbred blandt unge, og at de fleste ikke véd, hvad man gør for at få den ideelle ’sundhedsfremmende’ kost.
I bestræbelsen på at blive en lille smule klogere, har jeg prøvet at tygge mig igennem en fagbog, men jeg har svært ved at huske alle de informationer og da jeg så et opslag om Let’s Grow, så greb jeg muligheden og sendte en ansøgning afsted.
Jeg tog alene ud på udvekslingen og fandt senere ud af, at alle undtagen én fra min danske gruppe, ikke var danskere selv. Størstedelen af dem var tilflyttere, som boede og studerede i Danmark. Det var lidt uventet, at der var så få danskere, der havde tilmeldt sig, men det gjorde bare, at der var endnu flere nationaliteter end de andre deltagende, der kom fra Storbritannien, Malta, Spanien og Slovenien. Det syntes jeg, var en stor gave, siden vi lærte hinanden rigtigt godt at kende på de ni dage, hvor vi boede tæt sammen.
Vi tilbragte de første fem dage i et primitivt hus i Kovk, som man knapt nok kunne kalde en landsby; der var langt til de nærmeste gårde, og for at komme til en dagligvarebutik, skulle man køre i mindst 25 minutter. I huset var der iskoldt vand, indtil nogen havde taget initiativ til at sætte brænde på fyret. Vi sov i en kønsopdelt sovesal, hvor man lå meget tæt på med sin sidemakker og så var der kun ét bad indenfor, som man, hvis man var heldig og vandet var varmt, kunne bruge.
Dagstimerne gik med spændende aktiviteter og workshops, hvor vi kom rundt om emnerne på forskellige måder: hver morgen var der en ’energizer’, hvor vi bevægede os og lavede forskellige lege for at få vores krop i gang, derefter startede dagens program, som ofte sluttede sent hen på eftermiddagen. Hver aften sluttede vi med et godt, hjemmekogt måltid, som de engagerede unge arrangører fra Slovenien stod for.
Vi lærte meget om hinandens kulturelle forskelle i løbet af, vi tilbragte sammen. Her var spanierne klart dem, der var mest udadvendte; de smilte og grinte altid og talte helt vildt dårligt engelsk, men det gav mig, som kun taler tysk og engelsk, mulighed for at lære nogle sjove ord og vendinger på spansk, der ellers er ubrugelige uden kontekst. Men på en eller anden måde formåede vi alligevel at kommunikere med hinanden, bare fordi vi var åbne og havde lyst til at forstå hinanden.
På en af de første nætter havde vi en ”culture night”, hvor alle havde fået til opgave at medbringe mad, som kendetegnede deres land. Efter vi havde præsenteret og smagt hinandens mad, lavede vi præsentationer af vores kultur – her for eksempel forskellige nationale danse. Engelsk rockmusik, skotsk folkedans, spansk dans og så fremdeles. Det gjorde sådan et stort indtryk på mig, at jeg vil huske de smukke kulturelle forskelle, der adskilte os, gjorde os unikke og stolte, men som også knyttede os sammen i gruppen.
Som den eneste der kom direkte fra gymnasiet, var det en meget anderledes oplevelse. Jeg fik sat konkrete billeder og bevægelse på de oplysninger jeg fik og selv erfaret, gennem samtaler og aktiv deltagelse, hvad forskellene (blandt andet) bestod i.
I betragtning af hvor meget tid vi brugte på de mange workshops og aktiviteter hver dag, så synes jeg ikke at lærte så meget, som jeg havde håbet på. Det lærte mig til gengæld, at når det kommer til formel- og uformel læring, så er det vigtigt at sørge for, at der er en balance. På trods af at flerdagskurser giver mulighed for at fordybe sig i materialet, så synes jeg ikke, at vi nåede den dybde, fordi der var størst fokus på, at læringen var uformel. Hvis man ville lave en balance mellem den formelle- og uformelle læring, kunne man lave en kombination af teori, hvor man grundigt gennemgår materialet med fysiske aktiviteter og lege for at holde motivationen og energiniveauet oppe.
Jeg har lært en masse vigtige ting, som jeg synes, at jeg kan tage med mig hjem. Vigtigst af alt har denne udveksling fået mig til at tænke over begrebet ”læring” og hvad dets muligheder er. Dertil har jeg fået gode venner, forhåbentligt, for livet. Jeg føler også at kurset har vækket motivation hos mig til at opsøge mere viden og til at rejse ud og opleve noget af al den forskelligartede kultur.
