Arbejdsmiljø
Anerkendelse
På BK har vi fokus på anerkendelse.
Vi har i fællesskab udarbejdet 22 hensigtserklæringer fordelt på fem temaer under overskriften Fællesskab forpligter. Hensigtserklæringerne siger noget om, hvad vi forstår ved anerkendelse, og hvad vi synes er det vigtigste for det fællesskab, vi er en del af som kolleger på BK.
Fællesskab forpligter
Give og modtage
Jeg deler min viden og lader mig inspirere
Jeg tager del i fælles opgaver
Jeg hjælper mine kolleger
Jeg går til mine kolleger for hjælp
Åbenhed og interesse
Jeg tager godt imod nye kolleger
Jeg byder ind til fællesskabet
Jeg prøver at have blik for andres behov
Jeg er lyttende
Takt og tone
Jeg hilser altid på mine kolleger
Jeg bagtaler ikke mine kolleger, men går til rette vedkommende, hvis jeg synes, der er et problem
Jeg giver plads til andre
Jeg bestræber mig på at kunne mine kollegers navne
Respekt og ansvarlighed
Jeg overholder deadlines
Jeg holder mig orienteret
Jeg respekterer mine kollegers arbejde
Jeg udviser omsorg for mine kolleger
Jeg rydder op efter mig selv
Jeg føler ansvar for, at tingene fungerer
Samvær og sjov
Jeg bidrager til trivsel blandt mine kolleger
Jeg deltager i fejringer af mine kolleger
Jeg har mulighed for at bruge skolens faciliteter til arrangementer med mine kolleger
Jeg bakker op om skolens sociale arrangementer
Arbejdsmiljøgruppe
Arbejdsgiveren, de ansatte og eventuelle arbejdsledere skal samarbejde om virksomhedens arbejdsmiljø. Har virksomheden ti eller flere ansatte, skal samarbejdet foregå i en arbejdsmiljøorganisation. På BK er samarbejdet om arbejdsmiljøet organiseret i en Arbejdsmiljøgruppe.
Arbejdsmiljøgruppen tager sig af generelle problemer såsom udbredt stress blandt medarbejderne, fugt- og støjgener. Ved personlige fysiske eller psykiske problemer kan man henvende sig til sin tillidsrepræsentant.
Pr. 1. november 2018 består Arbejdsmiljøgruppen af
Lasse Jensen, lj@bagkost.dk
Kasper Fjeldsø Christensen, kc@bagkost.dk
Morten Høeg Pedersen, mo@bagkost.dk
Sammensætning af arbejdsmiljøgruppen på BK (gældende pr. 12. oktober 2018)
Arbejdsmiljøgruppen består af tre medlemmer:
1 repræsentant for ledelsen
- Ledelsesrepræsentanten udpeges af ledelsen
- Ledelsesrepræsentanten er formand for arbejdsmiljøgruppen.
2 repræsentanter for medarbejderne
- Arbejdsmiljørepræsentanterne varetager opgaver om arbejdsmiljø for alle medarbejdergrupper i alle skolens afdelinger
- Arbejdsmiljørepræsentanterne vælges for 2 år ad gangen. Valgperioderne er forskudte således, at der hvert år er en af repræsentanterne på valg.
- Der vælges to arbejdsmiljørepræsentanter fra forskellige faggrupper. Undervisere udgør én faggruppe.
- Valg af arbejdsmiljørepræsentanter sker på skoleårets sidste BK-råd.
Arbejdsmiljøgruppens arbejde
Arbejdsmiljøgruppen udarbejder en beskrivelse af
- Arbejdsmiljøgruppens opgaver og ansvarsområder
- Arbejdsmiljøgruppens mødestruktur
- Arbejdsmiljøgruppens medlemmer
- Arbejdsmiljørepræsentanternes kontaktoplysninger
- Arbejdsmiljøgruppens kommunikation til medarbejderne.
Arbejdsmiljøgruppen skal sørge for, at medarbejderne er gjort bekendt med beskrivelsen.
Arbejdspladsvurdering - APV
Mindst hvert 3. år gennemføres en arbejdspladsvurdering (APV) for at finde ud af, om der er problemer med arbejdsmiljøet. På BK er det arbejdsmiljøgruppen, som tilrettelægger og gennemfører APV'en. Den seneste APV blev gennemført som kortlægning af BK's professionelle kapital i 2021. Næste kortlægning af Professionel Kapital gennemføres i 2024.
Arbejdsulykker
Ved arbejdsulykker henvender man sig på skolens kontor. Arbejdsulykker skal anmeldes, hvis de har medført fravær på mindst 1 dag ud over den dag, hvor medarbejderen kom til skade. Det sker snarest muligt og senest efter 9 dage.
Personalearrangementer
På BK afholder vi tre fælles personalearrangementer om året:
Opstartsmiddag
Når lærerne møder på arbejde efter sommerferien, mødes vi om eftermiddagen til et fælles arrangement, som slutter med en middag om aftenen. Ved opstartsmiddagen byder vi velkommen til et nyt skoleår og som regel også til nye medarbejdere.
Middagen betales af skolen.
Julefrokost
Den sidste arbejdsdag før juleferien afslutter vi med en fælles julefrokost for alle medarbejdere.
Julefrokosten finansieres ved deltagerbetaling.
Et festudvalg står for at arrangere julefrokosten. Festudvalget nedsættes i forbindelse med sommerfrokosten.
Sommerfrokost
På studenternes dimissionsdag holder vi sommerfrokost for alle medarbejdere. Sommerfrokosten er der, hvor vi siger farvel til kolleger, der går på pension eller måske på gensyn til de, som går på orlov eller fratræder.
Sommerfrokosten afholdes som regel på sammenskudsbasis, så alle tager en ret med til den fælles buffet.
Et festudvalg står for at arrangere sommerfrokosten. Festudvalget nedsættes i forbindelse med julefrokosten.
Personalerejse
Hvert andet eller tredje år arrangeres en fælles personalerejse for alle medarbejdere. Turen, der gennemføres i efteråret og varer tre til fire dage (henover en weekend), går som regel til udlandet. Skolen arrangerer turen og giver tilskud til transport og ophold.
Kulturelle arrangementer
Medarbejderne arrangerer indimellem forskellige kulturelle arrangementer som fx teaterture, biografture og fredagsbar.
Personalepolitik
Politik for arbejdslivet på BK beskriver hvorfor vi gør det, vi gør. Læs personalepolitikken her
Rygepolitik
Iht. Lov om røgfri miljøer skal den enkelte arbejdsgiver udarbejde en skriftlig rygepolitik, der skal være tilgængelig for alle arbejdspladsens medarbejdere.
BK's rygepolitik
Det er ikke tilladt at ryge på skolens område. Rygning skal foregå i passende afstand fra skolens område således, at rygningen ikke er synlig for skolens elever. I forbindelse med medarbejderarrangementer, hvor der ingen elever er til stede - uden for skoletid og normal arbejdstid, kan der gives tilladelse til at rygning kan foregå udendørs på skolens område.
Overholder en medarbejder ikke skolens rygepolitik, vil den pågældende blive indkaldt til en samtale med nærmeste leder.